Els ciclomotors han de passar la ITV



Els ciclomotors amb més de 3 anys, han de passar la ITV des del dia 21 de febrer

Segons la plataforma d’ajuda a les motos diuen que és millorarà la seguretat, potser si, però no es reduiran els accidents, gràcies aquesta mesura.
La ITV(Inspecció Tècnica de Vehicles) ara es obligatòria per tots els ciclomotors que tinguin més de tres anys d’antiguitat, Aquesta norma va aparèixer el dia 21 de febrer, segons el Departament d’Innovació, Universitat i Empresa, que ha fixat un calendari que permet el compliment de l’ordre IUE/563/2008 del 29 de desembre, publicada al DOGC del 14 de gener.

Està previst que uns 270.000 ciclomotors catalans hauran de passar la revisió abans del 2010, entre els 330.000 comptabilitzats en el cens del Vehicle de Catalunya. Per facilitar la ITV, el departament farà més de 200 desplaçaments de les estacions mòbils. A més a més, posarà un buscador per localitzar les estacions fixes i mòbils dins del seu portal: http://www.gencat.cat/itv.

Els ciclomotors afectats per la nova ordre són els que van ser matriculats a partir del 21 de febrer de 2006, corresponents a les matricules que van de: C6231BSD a les C9998BSV.

Els ciclomotors que estiguin obligats a passar la revisió aquest any i tinguin domicili proper a una estació de la ITV rebran un avís recordatori de la data límit de la inspecció i perquè es posin en contacte amb l’estació que més els convingui per reservar dia i hora. Els que visquin en municipis sense estació pròpia, hauran de consultar el calendari a la web i reservar la seva plaça.

La portaveu de la Plataforma d’ajuda a la moto, Jessica Murillo va declara que la obligatorietat d’aquests ciclomotors a passar la ITV millorarà la seguretat dels vehicles, però no servirà per reduir accidents. Murillo ha defensat un altre tipus de mesures com l’educació vial per afrontar l’elevat nombre d’accidents amb ciclomotors. “la majoria dels quals són protagonitzats per menors d’edat”.

Són considerats ciclomotors, vehicles:
- amb velocitat màxima igual o inferior a 45km/h
- cilindrada igual o inferior a 50cm3 en el cas de motors de gasolina
- o de potència igual o inferior a 4 Kw en el cas de motors diesel o motors elèctrics

Pel que fa a quadricicles lleugers, categoria L6e, són vehicles amb massa igual o inferior a 350kg que han de complir els requisits dels ciclomotors.

Hauran de complir l’homologació marc 92/61/ce – 2002/24/ce inclou tota una sèrie d’homologacions parcials que es refereixen als dispositius, unitats tècniques independents i a la seva instal·lació en els vehicles.
Seguretat activa: frenat, avisador acústic, cavallet de recolzament, dispositius d’enllumenat, pneumàtics, retrovisors, dispositius de remolc(si és el cas), i al igual que el neteja parabrises.
Seguretat passiva: dispositius de retenció, sortints exteriors, dipòsit de combustible, cinturons de seguretat i vidres.
Protecció al medi ambient: emissions, nivell de soroll, i compatibilitat electromagnètica.
Normalització: Comandaments, indicadors, antirobatori, inscripcions reglamentaries, masses i dimensions, placa de matricula, potència, parell, velocitat màxima, velocímetre i antimanipulació.

Les principals novetats en quant a criteris d’inspecció per als ciclomotors són:
- Nou procediment pel control de soroll.
- Emissió de gasos contaminants(CO) en les motocicletes amb motor 4 temps.
- Opacitat de fums en els que incorporen motor diesel.
- Control de la velocitat màxima en els ciclomotors de 2 rodes.
- Placa antimanipulació.

Com la resta de vehicles, els ciclomotors han de dur la seva corresponent placa de fabricant i el número de bastidor encunyat en el xassís o en una platina soldada. Aquesta placa hi consta el valor màxim de soroll del vehicle en la prova estàtica així com el règim de gir del motor. Aquestes dades també hi són a la targeta de la ITV o Certificat de característiques del ciclomotor.